Skoda niesamowicie zyskuje od lat na tym, że jest to marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen AG i tym samym oferuje samochody bardzo powiązane konstrukcyjnie z tymi sprzedawanymi przez Volkswagena, ale też Seata czy Audi. W ten sposób propozycją Czechów w segmencie kompaktowych SUVów jest Skoda Karoq, czyli krewniak Seata Ateca i auto mocno powiązane z Volkswagenem Tiguan.
Skoda Karoq – historia modelu
Skodę Karoq Czesi zaprezentowali w 2017 roku i jest to kompaktowy SUV, który jest bliźniakiem Seata Ateca. Nazwa konstrukcji brzmi dość egzotycznie, gdyż jest połączeniem dwóch słów z języka autochtonów, którzy zamieszkują wyspę Kodiak leżącą przy wybrzeżu Alaski. Te dwa słowa to KAA’RAQ, czyli samochód oraz RUQ, czyli strzała. W ten sposób powstała nazwa dla Skody Karoq.
Samochód to typowy kompaktowy SUV, którego pas przedni jest podobny do tego ze Skody Octavii, czyli innego kompakta czeskiego producenta. Do stworzenia samochodu posłużyła płyta podłogowa MQB na bazie której powstały takie auta osobowe jak większa Skoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan drugiej generacji, czy też pochodzący z Hiszpanii bliźniak Skody Karoq, czyli Seat Ateca.
Auto posiada na wyposażeniu takie elementy jak podłokietnik na tylnej kanapy z uchwytami na napoje, składane stoliki, asystent pasa ruchu, wykrywanie pieszych, monitorowanie martwego pola, czy też czujnik ruchu poprzecznego, który pomaga w wyjechaniu z położonego przy ulicy parkingu oraz asystent jazdy w korku, który może autonomicznie poruszać się za nas podczas jazdy na zakorkowanej drodze dzięki wykorzystaniu adaptacyjnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu analizując jak poruszają się samochody osobowe przed nami.

Skoda Karoq – dane techniczne
Skoda Karoq to kompaktowy SUV o długości 4382 milimetrów i rozstawie osi wynoszącym dokładnie 2638 milimetrów. Zwis przedni to 877 milimetrów, a tylny wynosi 866 milimetrów. Szerokość auta to 1841 milimetrów, a po uwzględnieniu w niej rozłożonych lusterek wzrasta do 2025 milimetrów. Rozstaw osi z przodu to 1576 milimetrów, a z tyłu mierzy on 1541 milimetrów. Wysokość z kolei sięga 1603 milimetrów. W bagażniku zmieścimy 521 litrów.
Skoda Karoq – gama silnikowa
Pod maskę Skody Karoq może trafić jeden z trzech silników. Jednostka napędowa działająca na benzynę jest tylko jedna i jest nią 4-cylindrowy silnik 1.5 TSI. Generuje on 150 koni mechanicznych mocy maksymalnej oraz 250 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Spalanie tej jednostki to około 6 litrów na 100 kilometrów, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8.9 sekundy. Silnik ten może działać z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub z 7-stopniową automatyczną przekładnią.
Oprócz tego samochody z linii Karoq mają pod maską montowane diesle, a dokładniej jednostki 2.0 TDI. Słabsza z nich dostarcza moc rzędu 116 KM, a jej moment obrotowy wynosi 300 Nm. Przyspieszenie do setki trwa 10.6 sekundy, a spalanie to niecałe 5 litrów na 100 kilometrów. Dostępna jest też mocniejsza, bo 150-konna wersja, która 340 niutonometrów momentu obrotowego. Jej spalanie jest nieznacznie większe, a przyspieszenie do 100 km/h trwa 8.8 sekundy. Silnik ten może być wybrany z manualem lub automatyczną skrzynią biegów. Wybór tej drugiej oznacza też posiadanie napędu na cztery koła.